zaterdag 24 oktober 2015

Bibliotheekcollectie

Ruim 7 jaar werk ik inmiddels bij Bibliotheek Hengelo. In die 7 jaar ken ik bijna de hele kookboekencollectie wel. Als er een nieuw boek op de plank ligt, zie ik het direct. Ik ben dan ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de uitleencijfers van deze categorie boeken. Ik leen ook regelmatig een boek 2 of 3 keer, als we een feestje hebben bijvoorbeeld voor een lekker taartje, of bijzondere hapjes. Maar juist ook die boeken leen ik, die ik niet zo snel zelf zou kopen. Bijvoorbeeld over een bepaald thema, zoals kaas of het boek Sauzen van Michel Roux. Of boeken over wijn of koffie. Zo vergaar je wel meer kennis, maar hoef je geen kapitalen uit te geven aan het kopen van nieuwe boeken.

Een van de boeken die ik al heel vaak heb geleend, is het boek Chocolade, van Maxine Clark. Alleen voor de kaft van het boek zou je het al meenemen om eens door te bladeren. Nu ben ik een echte chocoladeliefhebber. En hoe puurder hoe beter, dus ik kan dit boek wel honderd keer doorlezen en elke keer loopt het water me in de mond.

Chocolade-amandeltaart Koningin van Sheba
OK, als je dan al van chocolade houdt, dan is deze taart echt verrukkelijk. Heerlijk pure chocolade, cacao en de toevoeging van gemalen amandelen. Het is een klassiek Frans gebak, gehuld in de donkerste cacao: rijk, donker en verleidelijk. De beschrijving is zeer duidelijk en de taart is prima te maken en ook goed een paar dagen te bewaren. Een klein puntje is voldoende om van te genieten, wel met een klein toefje slagroom!

Dubbele chocolate chip koekjes
Koekjes heb ik het liefst zelf gemaakt op voorraad. En dus maakte ik ook eens de chocoladekoekjes uit dit kookboek. Ik maakte wat kleinere koekjes en niet met chocoladedruppels, maar met echte stukjes pure chocolade. Smaakt verrukkelijk! Een makkelijk recept wat niet teveel tijd kost, en je hebt heerlijke chocoladekoekjes op voorraad.


Andere boeken die ik vaak leen, zijn die van Karin Luiten. Zij schrijft vooral kookboeken met recepten zonder pakjes en zakjes. Het meest favoriete boek van haar vind ik Lekker opscheppen!.
Een kookboek voor kinderen, en wat machtig goed geschreven. Er staan heel gewone en toegankelijke recepten in, goed te volgen voor kinderen (mijn dochter van 6 kan alles prima lezen en volgen). Prima tips en adviezen waar je als kind op moet letten. Natuurlijk maakte ik de pannenkoeken uit haar boek, die op zich niet anders zijn dan hoe ik ze normaal maak. Maar duidelijk geschreven voor kinderen en met een prachtige tip voor een spelletje: pannenkoeken overgooien. Mijn kinderen kunnen inmiddels prima gooien en vangen!
Maar ook af en toe leuke weetjes, zoals een verklaring van de bijnaam 'pieper' voor aardappel. Of een hele pagina met Groentemoppen. Soms heb je van die boeken die je na het lenen bij de bibliotheek echt graag zelf wil kopen. Dit is een van die boeken die bij mij (en vooral bij mijn kinderen) op de boekenplank komt!

Zoals je kan lezen, leen ik veel bij de bibliotheek. Als medewerker profiteer ik natuurlijk van de omgeving waarin ik werk. Maar ook als 'gewone lener' die van koken houdt, is deze afdeling een prachtige plek met een mooie collectie. Eigenlijk verleng ik mijn eigen kookboekenkast met die van de bibliotheek:-)

2 opmerkingen:

  1. Dat boek chocolade staat al heel lang op mijn verlanglijstje! Toch maar kopen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker doen Daniƫlle! Of lenen bij de bibliotheek:-)

    BeantwoordenVerwijderen